Jóga Budapest, Jóga a mindennapi életben rendszer, Szatszang jógaközpont, Buda, Jóga és meditáció kezdőknek is

Üzenet - Srí Sankarácsárja 1.

2018/03/25. - írta: Kokenyt

„Miután az Átman, a bennünk rejlő valóság tudatára ébredtünk – akár csak homályosan is – a világ nagyon eltérőnek látszik. Ez már nem az igazságszolgáltatási bíróság, hanem egyfajta edzőterem. Jó és gonosz, fájdalom és öröm még mindig léteznek, de inkább hasonlítanak a kötelekre és a tornaszer lóra és korlátra, amelyek erősíthetik testünket. A Mája már nem a fájdalom és az öröm végtelenségig forgó kereke, hanem egy létra, mely megmászható a Valóság tudatosságáig.”

Ádi Sankarácsárja: A megkülönböztetés ékszere (Vivékacsundámani)

A szantálfaerdő felégetése

2018/03/13. - írta: Kokenyt

Élt egyszer egy jó és könyörületes szívű király, aki nagy gonddal és odafigyeléssel irányította országát. Azon volt, hogy minden alattvalója boldog és elégedett legyen. Sokszor bejárta országát – leginkább gyalogszerrel szeretett közlekedni, és emberekkel találkozni. Ahol csak lehetett, segített a bajban lévőkön. Egy alkalommal találkozott egy szénégetővel, aki éjt nappallá téve dolgozott, mégis élelemre is alig jutott, alig tudta családját eltartani szűkös jövedelméből. A király megsajnálta őt.

– Látom, nagyon nehezen élsz. Ebben az országban senkinek nem kell szűkölködnie. Van elegendő mindenki számára. Átadok neked egy értékes szantálfaerdőt egy évre. Biztos vagyok benne, hogy egy év múlva gazdag emberként foglak viszontlátni.

A szegény ember nem akart hinni a fülének. Térdre esett, és könnyekkel a szemében köszönte meg a királyi ajándékot.

Sajnos azonban mindenütt ott van egy „de”.

sivatagi_szaraz_fa.jpg

A szegény ember nem ismerte a szantálfa értékét. Nem tudta, hogy ha csak egy töredékét értékesítené, már azzal szép summát kereshetne. Nem ismerte a pénzkeresetnek más módját, mint a szénégetést. Ezért elkezdte kivágni az értékes fákat, és szenet égetett belőlük. Kétségkívül még így is kicsit nagyobb jövedelemhez jutott, mint annak előtte, de sokat nem javított a helyzetén.

Eltelt egy év. A király nem felejtette a szénégetőt és az erdejét, s mivel kíváncsi volt, mire jutott a szegény ember, ismét elutazott arra a vidékre. Megdöbbenve látta, hogy az erdő nagy részét kivágták, s a szénégető majdnem ugyanolyan ágrólszakadt, mint annak előtte volt.

– Mit műveltél, te szerencsétlen? – kérdezte felháborodva. – Miért kellett elpusztítani ezt a nagy értékű erdőt? Van fogalmad arról, mennyit érnek ezek a fák? Ha csak egyetlen ágat adtál volna el, már abból meggazdagodhattál volna.

A szegény ember összeomlott, zokogni kezdett.

– Uram, én nem tudtam, mekkora érték volt a kezemben. Azt mondod, hogy milliomos is lehettem volna? Most mit tegyek?

– Bizony, ez így van. De sajnos, a lehetőség elszállt. Az egy év elmúlt, vissza kell szolgáltatnod az erdőt. Új csemetéket kell ültetnem, hogy ismét szép lombos fák nőjenek benne. Legközelebb majd bölcsebben és körültekintőbben jársz el. 

 

A történet szegény embere jelképezi a dzsiva átmát, az egyént, akinek Isten emberi testet adott, de aki nem tud élni ezzel, az elpazarolja értékes lehetőséget – felégeti vágyai, szenvedélyei tüzében. A sokszínű felszíni világ félreértelmezése, a valóság nem ismerete olyan hatalmas, hogy észre se vesszük, hogy sokszínűsége, változatossága mikor és hogyan zavarja meg ítéletalkotó képességünket.

 Paramhans Swami Maheshwarananda: Iz tame ka svetlu (részlet)

Jógatanfolyamok, jógabölcselet: KATTINTS

Jóga, meditáció, relaxáció kiadványok: könyv, CD

2018/03/09. - írta: Kokenyt

joga-a-mindennapi-eletben-gyakorlokonyv.jpgJóga a mindennapi életben rendszer

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Oldalak: 448 
Képek: 700 
Kötés: keményfedél 
Fogyasztói ár: 8.600 Ft

 

az-emberben-rejlo-erok.jpgAz emberben rejlő erők - csakrák és kundalini

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Oldalak: 276
Képek: 50 
Kötés: keményfedél 
Fogyasztói ár: 6.500 Ft

 

 

patanjali_ok.jpg

Patanjali Jógaszútrái. 1. rész: Samadhi pada

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Oldalak: 128
Képek: 5 
Kötés: keményfedél 
Fogyasztói ár: 2.800 Ft

 

valogatott-gyongyszemek.jpg

Válogatott gyöngyszemek

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Oldalak: 128
Képek: 4 
Kötés: keményfedél 
Fogyasztói ár: 1.950 Ft

 

lila_amrit.jpg

Lílá Amrit

Szerző: Paramhans Swami Madhavananda
Oldalak: 375
Képek: 22
Kötés: keményfedél 
Fogyasztói ár: 2.900 Ft

 

joga-nidra-1.jpg

Jóga nidra 1. CD

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Stresszoldó mélyrelaxáció magyar fordítással
Hossza: 43 perc 
Fogyasztói ár: 2.000 Ft

joga-nidra-2.jpg

Jóga nidra 2. CD

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Stresszoldó mélyrelaxáció magyar fordítással
Hossza: 46 perc 
Fogyasztói ár: 2.000 Ft

meditaciokezdo.jpg

Meditáció kezdőknek  CD

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Relaxáció és meditáció magyar fordítással, két külön felvételként
Hossza: 43 perc 
Fogyasztói ár: 2.000 Ft

muladhara.jpg

Muladhár csakra meditáció  CD

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Csakra-meditáció magyar fordítással
Hossza: 37 perc 
Fogyasztói ár: 2.500 Ft

 

onvizs3.jpgÖnvizsgálati meditációs CD sorozat

Paramhans Swami Maheshwarananda vezetésével, magyar fordítással

 1.CD - Belső tisztulás

A. Elemezd ki és ajánld fel! /21:00/
B. Érzelmi megtisztulás /39:00/

2.CD - Helyem a világban

A. Milyen az életed? /48:00/
B. Mi a célod? /21:00/

3.CD - Az élet nagy kérdései

A. Mit kérdeznél Istentől? /16:00/
B. Az elme felszabadítása /51:00/

Fogyasztói ár: 2.000 Ft / db

tratakcd.jpg

Tratak meditáció  CD

Szerző: Paramhans Swami Maheshwarananda
Gyertyaláng meditáció magyar fordítással, két külön felvételként
Hossza: 24 és 30 perc 
Fogyasztói ár: 3.000 Ft

 

További információk: IDE kattintva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tapasztalatok a fizikain túl

2018/02/21. - írta: Kokenyt

Bölcseleti előadás - Jóga a mindennapi életben rendszer

Háromféle tapasztalás létezik. Lehetséges, hogy valaki bizonyos lényeket lát, vagy valamilyen testen kívüli élménye van.

Azután létezik olyan élmény, amely a spirituális tevékenységen át érkezik el, mint például jótétemények, mások segítése, szeretet, szent könyvek olvasása. Az effajta élmények egy része a fantáziából ered. Érzelmeink, kíváncsiságunk vezetnek erre, mivel érdekel bennünket a téma. Így a gondolatok előzetes elképzelések folyományaként érkeznek hozzánk. Az élmény másik összetevője a valóságról szól, arról, hogy mi Isten, mi a Fény. Milyen az utunk a Fény felé, és hogy pozitív vagy negatív dologra számíthatunk-e az úton? Mindez előrejelzés a jövőre nézve, de egyben jelzések a múltból is. A lelki élmények boldogságot, megelégedettséged hoznak számunkra, életünket szebbé, kényelmesebbé teszik. Olyan érzést fejlesztenek ki bennünk, amely Isten felé vezet minket. Általuk növekszik a tudásunk. A spirituális élmények nem túl gyakran fordulnak elő.

A spirituális élmények a testünkben, elménkben, lelkünkben, tudatunkban vannak elrejtve. Bátorságot adnak, hogy továbbhaladjunk a lelki ösvényen. A spirituális élmények tudatunkat szent tudattá alakítják. Szent az, akinek tudata kiegyensúlyozott, aki megbocsátó, jó, boldog és szeretet van benne mindenki iránt. Ezt nevezzük hindiül szant bháv-nak.

Ezek a tulajdonságok spirituális tapasztalatokon keresztül jutnak el hozzánk. A spirituális élmény meditáció és mantra gyakorlása által, valamint imádkozás és szent könyvek olvasása révén ébred fel bennünk. A spirituális élmények – ha azok helyesek – nagyon jók. Ha valami nem jó, az a rossz technikák alkalmazásából fakad. Ilyen rossz technikák például a színekre történő intenzív koncentrálás, koncentrálás a lábra, vagy tükörben a saját arcunkra. Az ehhez hasonló technikák tudatzavart eredményezhetnek. Aki lelki élményekre és tapasztalatokra vágyik, az nem rajongva vágyakozik, hanem elégedett azzal, ami van, elégedett önmagával és tudja, hogy egyszer eljön, amire vágyik. Ha megkapja – jó. Ha még nincs spirituális tapasztalat, az sem baj, hiszen nem vagyunk időhöz kötve.

A második fajta élményt betegség válthatja ki. Léteznek bizonyos tünetek a tudatunkban, az agyunkban. Amikor felébrednek, összezavarhatják az egész személyiséget. Ezek a hallucináció, félelem és sok egyéb lelki jelenség. A betegségből adódó tapasztalatok, vagy a betegség tünetei gyakran megismétlődnek az életben. Az ilyen élmények felbukkanása általában a bioritmussal van kapcsolatban, ami pedig a természet ritmusához hangolt. Az egész természet a Hold-rendszerrel áll kapcsolatban. Egyes időszakok során érezhetünk bizonyos dolgokat, mint migrén, depresszió, vagy szorongás. Ezek ellen nincs orvosság. Az lehet egyfajta orvosság, ha idegcsillapítókkal tompítjuk magunkat. Bár ez nem gyógyítja meg a betegséget, de megkönnyítheti, hogy túljussunk bizonyos időszakokon. Amikor az idő elmúlik, a bioritmus is másként működik, és ismét egészségesnek érezzük magunkat, viszont a tünet megint felbukkanhat, ismétlődhet.

Néha, a rövidülő novemberi napokban, amikor sötét van és köd, a hangulatunk is depressziós. Van, aki ezt március-április tájékán érzi.

A harmadik élménytípus a kábítószeres tapasztalat. A drogon keresztül történő tapasztalat tartós nyomot hagy a tudatban. Ezek az élmények bizonytalanságot, félelmet, idegességet szülnek és hagynak hátra. Minden drogokkal szerzett tapasztalat az egész személyiséget lerombolja, ezért tartsuk távol magunkat tőle. Soha ne próbálkozzunk drogok révén tapasztalatokat szerezni. Ha valaki ezt teszi, az önmagát pusztítja. A droghasználatból fakadó élményeket nem lehet és nem is szabad összehasonlítani a spirituális tapasztalatokkal. A betegségekből és kábítószer használatból táplálkozó élmények azokkal történnek, akik mohók és nagyon sietnek. És akik sietnek, azokat baleset éri. Ezért ne rohanj!

MIHEZ KEZDJÜNK A SPIRITUÁLIS TAPASZTALATOKKAL?

A meditációban, mantra gyakorlásánál vagy ima közben felbukkant élményeket magunknak kell megtartani. Nem kell azonnal kiadni őket, hanem megfigyeljük, tanulmányozzuk a megtapasztalt élményt. Megpróbáljuk megérteni, megemészteni. Megvárjuk, hogy megismétlődik-e, vagy sem. Bizonyos élményeket, tapasztalatokat össze kell gyűjteni, majd mérlegeljük, hogy hogyan változott meg az életünk a tapasztalás előttihez képest. Mit adott mentálisan és fizikailag? Mi változott meg az intellektusunkban? Most milyen közel érezzük magunkat Istenhez? Mindegy, hogy miféle élmények, a legfontosabb, hogy Istenhez kerüljünk közel és legyőzzük karmáinkat. Ezek a különböző élmények, tapasztalatok vezetnek minket, és megelégedettséget adnak. Általuk egy napon igazi jógikká válunk.

A TAPASZTALATOKRÓL

Tudjuk, hogy e fizikai testben nincs örök élet. Előbb-utóbb távoznunk kell. Nem akarunk nyomorúságos életet élni, hanem el akarunk jutni valahova, amit moksának (felszabadulás) hívnak. Egyesülni akarunk valamilyen energiaárammal.

Mindannyian hallottunk már különleges élményekről, asztrális utazásról, stb. Amikor azonban az asztrális utazás a valóságban is megtörténik, megrettenünk.

Nehéz megelégedettséget találni. Ha régóta gyakorlunk, és mégsem érzünk semmit, elégedetlenek vagyunk. Sokan panaszkodnak, hogy régóta gyakorolják a jógát, mégsem történik semmi. Mindig azt válaszolom, hogy hála Mesteremnek, Mahaprabhujinak. Amire várunk, azt valójában nehezen tudnánk megemészteni. Mindnyájan szeretnénk látni egy szép kobrát, de ha a kezünkben tartanánk... A kobra azokat a dolgokat jelképezi, amik számunkra ismeretlenek és félelemkeltők. Létezik spirituális fejlődés – csak nem ismerjük. Bár mi nem vesszük észre, de a fejlődés magától történik, és ez nagyon szép. Ezen az úton minden lépés számít.

Néhányunknak vannak bizonyos ébredései. Valami energia felemelkedik, de ettől megrettenünk. Ekkor azt kell magunktól megkérdezni, hogy valóban a testünkben vagyunk, vagy azon kívül? Álmunkban fel kell tenni magunknak a kérdést, hogy hova megyünk, ki álmodik, és mi történik eközben a testtel.

A spirituális fejlődés alatt – őszinte gyakorlás esetén – bizonyos tapasztalatok jönnek. Ez ajtónyitás a múlt és a jövő felé. Kiléphetünk a testünkből, könnyűnek érezzük magunkat. Erre a szívünk hevesebben kezd verni, izzadunk, és nem tudjuk lehunyva tartani a szemünket. Mindez a félelem miatt van. Szamádhiban (a legfelsőbb tudatállapot) a légzés lassú és finom lesz. A hosszú légzés nem lehet kellemetlen. Kellemetlenség akkor van, ha félünk. Azt a fajta bizonyságot kell elérni a gyakorlatban is, mint amit a bhadzsan (spirituális ének) mond:

 

Csidánanda rupah Sivoham, Sivoham...

(A legfelsőbb tudatosság formája, Siva vagyok, Siva vagyok)

 

Ekkor nem fogunk félni. Mit kell hát tenni? Ismételjük ezt a mantrát:

 

Naham karta Prabhu Díp karta

Maháprabhu Díp karta hi kevalam

(Nem én cselekszem, Prabhu Díp a cselekvő

Maháprabhu Díp a cselekvő, Ő az egyedüli cselekvő)

 

Énekeljük ezt a bhadzsant:

 

Gurudév sarana tumhári/ Csinta meri mitáde...

(Gurudév, rád áhítozom/ Minden gond távozzék)

 

Így érezni fogjuk, hogy védelem alatt állunk. Ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk ijedtség nélkül bánni érzéseinkkel, gondolatainkkal, a körülményekkel.

Néha, amikor tényleg rémültek vagyunk, jobb elmenni valakihez. Vagy a mentális gyakorlatokat – a mantra-meditációt kivéve – egy időre abba lehet hagyni. A mantra gyakorlást lehet nyitott szemmel is végezni.

A világegyetemben sok-sok erő, állandóan mozogó energia létezik. Az univerzum misztériumát nehéz megérteni. Isten egészséges testet adott, és eszközöket, lehetőséget, hogy tegyünk valamit e fizikai testtel Azért adta, hogy tegyünk valamit, hogy szabaduljunk meg a félelemmel teli körülményektől.

A halál után ismét elesettek leszünk, az asztrális világban ugyanis a különféle erők bármit tehetnek velünk. Ezért mondják, hogy az embereket a pozitív gondolatokkal teli spirituális fejlődés vezeti a pozitív, az öröm felé, ami maga Isten. A testünket ideiglenesen kaptuk, jóra kell használnunk.

Tapasztalatainkat össze kell gyűjteni. Szakítanunk kell a félelemmel, miközben tanúként szemléljük az élményeket. A hétköznapi társadalomban viselkedjünk ugyanúgy. Spirituális és szociális tapasztalatainkat meg kell értenünk. Otthon és a társadalomban különböző feladatokat látunk el. Tudnunk kell, hogy különböző helyeken hogyan viselkedjünk. Jógagyakorlásunk tréning, spirituális neveltetés, amit az életben kell megvalósítani, ott kell gyakorolni.

 

Paramhans Swami Maheshwarananda
Vishwaguru, Mahamandaleshwar

Vép, 1998. február

További cikkek, információk, tanfolyamok: https://www.jogaunio.hu/

 

 

A málaszemek  

2018/02/21. - írta: Kokenyt

A meditáció és koncentráció eszköze - Jóga a mindennapi életben rendszer

 

Egy téli napon, januárban, a szobámban ültem a Bola Guda-i Sivbag ásramban, amikor Maháprabhudzsí hivatott.

- Madhavananda, szeretnél egy málát? – kérdezte.

- Uram, - feleltem – éppen ez járt az eszemben, honnan szerezhetnék egy málát.

Miközben beszéltem, Maháprabhudzsí felém nyújtotta a kezét.

- Fogd ezt a málát, és használd minél gyakrabban.

Azon töprengtem, honnan kerülhetett elő nagy hirtelen a mála. Mivel biztos voltam benne, hogy Maháprabhudzsínál nem volt semmi ilyesmi. De nem foglalkoztam vele túl sokáig, sokkal inkább azzal, mekkora áldás, hogy az Úr kezéből kaphattam málát.

Aznap este megkerestem egy kéréssel Maháprabhudzsít.

- Gurudéva, vannak, akik furcsállják a mála használatát. Azt mondják, teljesen felesleges pergetni a szemeket, mialatt az elme világi gondolatok körül forog. Szerintük jobb a málát félretenni, s a gondolatok gyöngyeit pergetni helyette.

Maháprabhudzsí mosolyogva felelt.

- Tévednek, Madhavananda. A gondolatok valóban elkalandozhatnak, de az ujjak csak hadd pergessék a málaszemeket.

Gondolj csak a szabómesterre. Odaadod az anyagot, hogy ruhát varrjon belőle, s mialatt dolgozik, gondolatai el-elkalandoznak, a tűje azonban nem. Csapongó gondolatai ellenére a ruha hamarosan elkészül. Ugyanígy van ez a málával is Gondolataid biztonságban elkalandozhatnak, mivel ha folyamatosan pergeted a szemeket, bizonyosan célhoz érsz.

Ez a gyakorlat bőségesen gyümölcsöző és sok karmától szabadít meg Aki mindig gyakorol málával, eléri a mennyet vagy a felszabadulást. Ha jelenlegi életében a felszabadulás nem következne be, boldog és spirituális családba fog születni, ahol folytatni tudja majd lelki útját. Tiszteletben és jólétben él majd; ilyen erős a mála hatása. Ezért mindig málával gyakoroljátok mantrátokat!

- Mester – kérdeztem tovább -, mialatt a mantránkat gyakoroljuk, és a málaszemeket továbbítjuk, arra törekszünk, hogy csak pozitív gondolataink legyenek, de ezek helyére gyakran rossz gondolatok tolakszanak, s bármennyire is igyekszünk megszabadulni tőlük, könnyen visszatérnek. Miért?

- Ez, Madhavananda, Isten májája. Az emberek nagy gonddal próbálják biztonságba helyezni vagyonukat, s az mégis elfolyik, mint víz az ujjaink közül. A por és piszok ezzel szemben újra és újra felhalmozódik, akárhogy is igyekszünk eltüntetni azt. Folyamatos, becsületes erőfeszítéssel lehet csak megőrizni a jót. A fegyelem jó barátja a keresőnek, a lustaság viszont a legnagyobb ellensége. Kétféle igyekezet létezik: az egyik a jóra, a másik a rosszra. A lopás, csalás és hasonlók ártalmas tettek, s ezért kerülendők. Mindazok, akikre a világ feltekint, kemény munkával s a jó iránti erőfeszítéssel lettek naggyá. Ebben a világban minden elérhető erőfeszítéssel, a lustaság viszont elkerülhetetlenül lerombolja az eredményeket.

Képtalálat a következőre: „yoga mala”

Az elme uralása

Másnap a benáreszi Sziladhar Vidjanaka pandit ült mellettem, s egyenesen Maháprabhudzsí elé tárta a problémáját.

- Évek óta gyakorlom már a jógát. Reggel négykor kelek, mantrák ismétlésével és bhadzsanok éneklésével meditálok és imádkozom, de lelki békémet még nem leltem meg. Amikor gyakorlok, a gondolataim még vadabbul vágtáznak, mint hétköznapi elfoglaltságaim közepette. Mindent elkövettem, hogy lecsendesítsem gondolataimat, sikertelenül. Kérlek, mondd el nekem, lehetséges-e egyáltalán uralkodni az elmeműködés felett, s ha igen, milyen módszer a célravezető?

- Panditdzsí – felelte kedves mosollyal Maháprabhudzsí -, az elme nagy csaló. A nyugati világnak ő az ura; és mindent zsarnoki hatalma alá vont. S nem csak maga az elme, de a hadvezérei is roppant nagy hatalmúak – a szenvedély, a harag, a ragaszkodás, a birtoklási vágy, a bánat és öröm, a félelem, a vágyakozás, a remény, a szomorúság, a féltékenység. Egyes-egyedül spirituális gyakorlással lehet ezt az ellenséges sereget megsemmisíteni, mert mihelyt megtámadod és megpróbálod elpusztítani, még nagyobb erővel tör rád, s minden erejével meg akarja tartani uralmát feletted. A lelki keresőket és törekvőket különösen szereti célba venni. Végleges győzelem csakis Isten segítségével aratható felette, nélküle lehetetlen.

Holnap, napkeltekor, amikor leülsz meditálni, irányítsd felém gondolataidat, és engedd át nekem őket. Bízd rám az elmédet meditációd kezdetén. Utána gyere el és meséld el, mire jutottál.

Másnap hajnalban meditációja előtt a panditdzsí fejet hajtott Maháprabhudzsí képe előtt, s átengedte neki gondolatait és érzéseit. Béke és nyugalom költözött elméjébe, és élvezet volt számára a meditáció. Az elme hadserege Visva Díp puszta gondolatára meghátrált és eltűnt, ahogyan a csillagok elveszítik fényüket, amikor felkel a nap. Nagy élmény volt ez a panditdzsí számára, s reggeli gyakorlásának befejeztével örömteli szívvel sietett Maháprabhudzsíhoz.

- Könyörületes Mester, sokéves gyakorlásom eredményeként megadatott, hogy találkozzam veled. Soha életemben nem éltem át még ilyen békességet és örömöt, mint ma. A belőled áradó mennyei üdv és boldogság kívül-belül teljesen átjárt. Kérlek, mondd el, hogyan lehetséges ez. Elvarázsoltál talán, vagy rám ruháztad az erődet?

- Lelki gyakorlataiddal csak akkor érhetsz el sikert, ha Gurudéva mint tanú jelen van azokban – felelte Maháprabhudzsí. – Csak a Szatguru isteni ereje hozhat lelki békét a tanítványnak.

 

Paramhans Swami Madhavananda: Lila Amrit

További cikkek, információk, tanfolyamok: https://www.jogaunio.hu/

 

Tudatszintek

2018/02/21. - írta: Kokenyt

Az emberi fejlődés lépcsői - Jóga a mindennapi életben rendszer

A tudat fejlődése nyolc különböző szinten történik, amelyek a kőtől az emberig terjednek. Kövek, hideg fémek, halak, növények, madarak, állatok, az ember, és így tovább.

Az emberi tudat az anyagi világhoz jobban kötődő, behatárolt, alvó tudatosság – amelynek nincs rálátása az asztrális világ finomabb szintjeire –, és a spirituális tudat között helyezkedik el. A spirituális tudat kiegyensúlyozott az anyagi világban és a spirituális vagy asztrális világban úgyszintén.

Tehát egy átlagos ember a tudat három szintje között ingázik, a tudattalan, a tudatalatti és tudatos állapot, más szavakkal a mélyalvás, az álom és az ébrenlét állapotai között. Tehát mi naponta mozgunk egyik tudatállapotból a másikba. És van egy negyedik szint, amit felsőbb tudatnak hívnak.

Ez a tudat éberebb tudat, mint a szokványos ébrenlét. Amikor tudatosak vagyunk, mindent befogadunk. Amit hallunk, szagolunk, látunk és így tovább.

És ehhez hasonlóan a jógik képesek érzékelni olyan dolgokat is, amit a szokványos érzékszervekkel nem lehet. Olyan tudatosak ezekben a dolgokban, mint mi az anyagi világban.

És van kozmikus tudat. Ez a legmagasabb tudat, amely egy a teljességgel, mindenütt jelenlevő, egyetemes tudat. Ez a tudatállapot földi létünk utolsó állomása.

 

Paramhans Swami Maheshwarananda
Vishwaguru, Mahamandaleshwar

Forrás: The Truth about Yoga (videofilm)

További cikkek, információk, tanfolyamok: https://www.jogaunio.hu/

Meditáció - hang, szeretet, fény

2018/02/21. - írta: Kokenyt

Alapvető információk a meditációról - Jóga a mindennapi életben rendszer

 A meditáció az egyetlen út, amely elvezet a célunkhoz, az újraegyesüléshez a Legfelsőbbel, Istennel. Amikor meditálunk, bhaktival tegyük azt, szeretettel, és akkor meditációnk tele lesz örömmel. Az intellektuális meditáció sehova sem vezet.

Nem könnyű kellemes, csodálatos érzéseket felébreszteni magunkban, mivel van néhány gát, mely akadályozza az adás, az érzelmek áramlásának folyamatát. Néhány érzésnek folynia kell, elő kell jönnie. Ezért egy irányt szükséges adni.

Amikor vizet húzunk egy kútból, a vízerekből csak kiveszel, mégis mindig több lesz. Ily módon, ha szeretetet adunk, új szeretet jön. Ha megállítjuk a szeretet adását, akkor a folyamat, az áramlás megáll. Mint tanítványnak, szeretetet kell adnunk mesterünknek, a személynek, vagy szimbólumnak, mely a szeretetünk tárgya. Akkor annyi boldogság és öröm fog áradni belőlünk, hogy nem képtelenek leszünk leállítani. Ezt hívják ébredésnek. Ez csak a bhaktival történő meditációval valósulhat meg.

Meditáció alatt fizikailag, mentálisan és spirituálisan is figyelni kell magunkra. Tudnunk kell, mi történik; hogy kik vagyunk, ami azt jelenti, hogy teljesen tudatosak és éberek vagyunk. Az ilyen meditáció nagyon közel van a szamádhihoz. Egész idő alatt folynia kell a mantrának, mivel az elmozdítja az akadályokat és a negatív hatásokat. Egységben tart az Istenivel. Sok dolog állítható a meditációról, de ezek a főbb pontok: először is, egy hang megjelenése, az isteni rezgésé.

NÁDA RUPA PARABRAHMA – a Legfelsőbb formája a hang.

A következő dolog, ami történik, a szeretet. Úgy mondják, Isten szeretet és a szeretet Isten, ami kifejezése annak, hogy Isten a szeretet formájában jön a szádhakák, a gyakorlók szívébe. És ez a szeretet Isten. Amikor érezzük ezt a szeretetet, a világosság ébred fel bennünk. A fény tudást, bölcsességet jelent. A három dolog: a hang, a szeretet és a fény a tudásból, a megismerőből és a megismerés tárgyából áll. Amikor a három dolog egyesül, az a szamádhi. A múlt, jelen és a jövő eggyé válik. Minden probléma eltűnik. Nincs te és nincs én, csak az öröm és beteljesültség érzése, a folyamatos öröm érzése. A lélek, a hang és az atma fénye eggyé válik a kozmikus fénnyel, mint a pillangó, mely kijut a hernyóból, és elszáll. Így oldódik fel önvalónk, átmánk a kozmikus tudatban. Ez a moksa, a felszabadulás. Ez az önmegvalósítás, az isteni tudatosság. Ám, kedves barátaim, szeretet nélkül, pozitív érzések nélkül ezt nem lehet életre kelteni. Könnyű beszélni róla, és kellemes hallgatni, de nehéz gyakorolni. Húszpercnyi mantra gyakorlás után, mozogni kezdünk. Fájni kezdenek a térdek, ami azt mutatja, hogy lábakra koncentrálunk. Kényelmetlenül ültünk, nem voltunk ellazulva. A test fölötti kontroll alapvető a meditációnál. Képesnek kell lennünk meditációs pózban ülni egy-két óra hosszat. Valójában tíz-tizenöt perc ülés után már izzadunk. Fáj a lábunk, és nem tudjuk megvárni, míg Swamiji elénekli az ÓM-ot, és befejezi a meditációt. Amikor uraljuk a testünket, megtaláljuk az önvalót.

Maradj a választott utadon! Maradj egy technikánál. Ne áss két kutat is. Maradj ott és azzal, akit spirituális vezetődnek választottál. Maradj őszinte hozzá, és gyakorolj lépésről lépésre, minden nap nyugodtan.

Még ha összeszedettek vagyunk is, rendszeresen üljünk le a mantránkat gyakorolni. Ha rendszeresen gyakorlunk, az fejleszti a meditációnkat, akár koncentráltak vagyunk, akár nem. Ha nem gyakorlunk rendszeresen, ha szüneteket tartunk, az olyan, mintha vizet húznánk a kútból, majd félúton elvágnánk a kötelet.

Ha nincs elég időnk, próbáljunk találni legalább tíz percet, vagy mondjuk hármat. Biztos, hogy bárhol, bármikor találunk ennyi időt. Mindig tehetünk valamit. Állhatatosnak kell lennünk; a gyakorlásban a folyamatosság lényeges dolog.

"Egy forró nyári napon egy utazó a sivatagon lovagolt keresztül. Lova nagyon fáradt és szomjas volt. Mindketten nagyon boldogok lettek amikor megláttak egy oázist a sivatagban. Az utazó számára egy sivatagi oázis vizet, életet jelent. Az oázis, amit elértek, éppenséggel egy kis falu volt. A földművesek a vizet egy mély, földalatti kútból húzták motoros szivattyúkkal.

Csak akkor volt víz az itatókban, amikor a szivattyú be volt kapcsolva. Az utas megkért egy földművest, hogy engedje meg a vizet, hogy a lova hadd ihasson, és a gazda teljesítette a kérését. A ló odament az itatóhoz, de amikor a motor beindult, a ló megriadt és elszaladt. Az ember próbálta az állatot megnyugtatni. A zajtól való félelem azonban erősebb volt, mint a szomjúság.

A lovasnak meg kellett kérnie a gazdát, kapcsolja ki a gépet, de így az itató üres maradt. A szivattyút újra be kellett kapcsolni. Az utas megpróbálta négylábú barátját mindenáron odavinni és megitatni. Mivel semmi sem segített, újra azt kérte kétségbeesetten, hogy a szivattyút kapcsolja ki, mire a gazda azt mondta neki: „Kedves barátom, vagy tanítsa meg a lovát zaj mellett is inni, vagy hagyja szomjasan elmenni.”

Az utazó minket testesít meg. A ló a mi szádhanánk és a víz az oázisban a jóga. A szivattyú zaja az életünk problémái és akadályai. És az a zaj sohasem áll le. Bármikor problémáid vannak, vagy valami közéd és a gyakorlásod közé áll, tudnod kell, hogy csak a szivattyú működik. Ezért tanulj meg gyakorolni és fejlődni a zaj mellett is, vagy szomjas maradsz.

Ezért gyakoroljatok minden nap bizalommal és szeretettel. A hang – az abszolút isteni rezgés és az önmegvalósítás fénye el fog jönni.

 

Paramhans Swami Maheshwarananda
Vishwaguru, Mahamandaleshwar

Forrás: Meetings with a Yogi

 További cikkek, információk, tanfolyamok: https://www.jogaunio.hu/